The right side won

Door codebeat op zondag 21 maart 2021 19:09 - Reacties (26)
Categorie: realisme, Views: 3.893

"The right side won" een nummer uit de jaren 80, Nederlandse band dat een liedje maakte over oorlog, specifiek de Falklandoorlog. Eigenlijk geldt dit voor elke oorlog, maakt voor de context van dit verhaal niet uit, oorlog is er in vele vormen, oorlog is per definitie destructief.

Nog steeds een geweldig nummer (en actueel - zie uitleg hieronder), vooral qua inhoud dat de absurditeit van denken aangeeft en beschrijft. Je gelijk halen alsof je echt gelijk had door in iets te geloven en daarmee het aantal slachtoffers goedpraten alsof het voorbestemd was omdat je zogenaamd gelijk had omdat je gewonnen hebt. Waanzin. Dat je wint wil nog niet zeggen dat je ook gelijk had en dat de schade een logisch gevolg is omdat je zogenaamd gelijk had en omdat je denkt dat je gewonnen hebt omdat je gesteund werd door het geloof in het gelijk waarin jij geloofde. Diep? Best wel maar dat is het ook.

De waanzin van dat denken betrekken op vandaag, kan dat? Ja. Dat is nu ook met Corona, het beleid, dat de bevolking splitst in twee groepen, voor en tegen het beleid. Het voor-het-beleid kamp (zogenaamd 'the right side') zweert erbij dat het goed doet en forceert dat met behulp van prognoses (op basis van peilingen (niet de gehele bevolking gelijktijdig getest) - de positieve PCR test uitslagen dus) en is overtuigd dat het goed is. Gelooft daar in maar maakt daarmee aan de andere kant vele slachtoffers, slachtoffers die op geen enkele wijze baat hebben bij dat gelijk.

De andere kant is blijkbaar niet interessant, 'the right side' heeft immers gelijk en praten daarmee de ontstane schade goed (je mag zelf kiezen onder welke noemer, "voorzorg", "noodzakelijk", "veiligheid" ... maakt niet uit). Want hee, het gaat immers om het gelijk nietwaar, het winnen om het gelijk en het gelijk om te winnen, wat dat ook mag kosten. Dus wanneer je gewonnen hebt, dan heb je gelijk. Als je jezelf als winnaar wilt classificeren, wat er ook gebeuren zal, dan negeer je alle negatieve bijeffecten, sla je tegengeluid het aan flarden, zet je iedereen die een kanttekening plaatst of tegen is weg als idioten en overtuig je anderen dat het idioten zijn omdat het jouw gelijk in de weg staat. Want hee, immers jij wilt winnen, toch?

Zo zie je dat mensen (welke kleur of ras dan ook) niets leren van de historie en dat het zich steeds herhaald, keer op keer op keer op keer..... etc. Wellicht in een iets andere vorm, een iets andere manier (tijden veranderen) alleen in basis komt het allemaal op hetzelfde neer. De alleenheerser wil overtuigen, wat dat ook mag kosten en iedereen die verweer toont uit de weg te ruimen, er is maar één gelijk. Pas wanneer je gewonnen hebt, het maakt niet uit hoe, hoe eerlijk of oneerlijk dan ook, dan heb je (pas) gelijk.



Wat denk jij?


-----------------------------------------------------

22-03-2021 Reacties op de reacties

Ten eerste, ik wil helemaal geen gelijk hebben, wil alleen mensen aan het denken zetten omdat ik bepaalde dingen zie gebeuren. Daarom vraag ik ook: "Wat denk jij?" Als ik gelijk zou willen hebben, dan zou ik dat niet vragen.

Constateer wel een aantal zaken en dat wil ik aankaarten. Als je de politiek een beetje volgt dan kun je opmerkelijke beslissingen zien. Vanaf het begin is het al zo dat er alternatieven zijn maar daar wordt niet naar gekeken, sterker nog, het wordt zelfs afgedaan als kwakzalverij. Echter maanden later blijkt het toch juist maar rectificatie of omarming, ho maar. Daar begon het al mee en dat is gedurende de crisis gelijk gebleven, er is maar één uitweg en dat is een vaccin en de dystopische niet consequente maatregelingen waarvan het merendeel van de maatregelingen niet eens medisch wetenschappelijk kan worden onderbouwd. Neem mondkapjes, de 1.5 meter, lockdown, avondklok, etc.Experts die grote vraagtekens zetten bij dit beleid worden niet gehoord, worden weggedrukt of geweerd want blijkbaar is er maar één gelijk.
redwing schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:22:
En vergeet vooral niet dat de 'voorstanders' net als jij ook zo snel mogelijk van de maatregelen af willen.
Dat betwijfel ik dus als je maar één kant op kijkt om tot een oplossing proberen te komen.

Op de website van de WHO staat zelfs dat lockdowns ontiegelijk schadelijk zijn en dat je dat alleen moet toepassen als het echt niet meer anders kan, zie (kopje "What is WHO’s position on ‘lockdowns’ as a way of fighting COVID-19?"):
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/herd-immunity-lockdowns-and-covid-19

Aangezien de lockdown al zo lang duurt en nu zelfs weer een verlenging, lijkt er niet te worden nagedacht over de schaduwzijde van dit beleid. We kijken naar cijfers op basis van rekenmodellen van modelleur Jacco Wallinga van het RIVM, hij die voorspellingen doet maar naar andere effecten wordt niet gekeken. De effecten van de maatregelingen zijn inmiddels al erger dan de kwaal, niet alleen economisch/financieel maar zeker psychisch, mensen gaan er aan onderdoor. Daar krijgen we nog jaren last van. Mensen zijn niet van metaal, metaal dat je moet beschermen tegen een laagje roest, mensen zijn levende wezens, hebben bepaalde behoeften, vooral kinderen en ouderen.

Gaat dit over volksgezondheid? Heb niet het idee dat het daar over gaat, het leven en gezondheid is immers meer dan alleen het voorkomen om besmet te raken. Gezien de kennis die er nu is over het virus, de risicogroepen en de niet pandemiewaardige (doden-)cijfers die bekend zijn, kan ik niet opmaken dat het om volksgezondheid te doen is met al die dystopische niet consequente maatregelingen die meer (langer termijn) schade opleveren dan dat het goed doet.

Aangezien er naar dit soort bijeffecten helemaal niet gekeken wordt en er blijkbaar maar één oplossing mogelijk is, kwam ik op dit verhaal: "The right side won". Een psychologische oorlog op basis van eenzijdige data, er is maar één drammerige waarheid, er is maar één weg en als ze dan uiteindelijk 'gewonnen' hebben, elk tegengeluid uitgeschakeld, dan zeggen: "zie je wel, wij hadden gelijk, ons verhaal heeft gewonnen" en zichzelf daarmee een schouderklopje geven. Als je dan naar de uiteindelijke schade kijkt, dan is dat "gelijk" zeer discutabel gezien de door dit beleid gemaakte slachtoffers. Dat is wat ik wilde overbrengen.

Volgende: Onthullend: Bestuur en modellen waarbij modellen regeren 27-03 Onthullend: Bestuur en modellen waarbij modellen regeren
Volgende: Ik kan niet meer stil zijn 16-03 Ik kan niet meer stil zijn

Reacties


Door Tweakers user TenTimes, maandag 22 maart 2021 07:42

Wat is je doel Codebeat?

In je vorige betoog gaf je aan waarom het corona beleid overdreven was en slecht voor de samenleving. Dat gaf discussies in de reacties waarbij geen zijde van het argument toe wilde geven. Uiteindelijk werden beschuldigingen heen en weer gegooid en werd niet meer alleen op de discussie gefocust.

Je huidige betoog klinkt zwak aangezien het niet lukt anderen te overtuigen met je aangedragen bronnen dat je op het gevoel gaat spelen. Effectief probeer je iedereen hier weg te zetten als verrader en the bad guys als ze het niet eens met je zijn. Dit is niet behulpzaam voor verdere discussies.

Alsjeblieft, doe jezelf en je overtuiging een lol en probeer ons te overtuigen met feiten en onderzoeken (peer-reviewed) en laat persoonlijke aanvallen achterwege. Misschien heb jij gelijk, misschien iemand anders maar uiteindelijk hebben we geen andere optie dan om deze vervelende tijd uit te zitten. Ook na de corona crisis moeten we met elkaar blijven leven dus wees gewoon respectvol.

En als dit allemaal niet helpt zijn er anders oom meer plekken om je mening te uiten waar mensen die wel willen horen.

[Reactie gewijzigd op maandag 22 maart 2021 07:46]


Door Tweakers user TenTimes, maandag 22 maart 2021 07:44

Whoeps. Dubbel post.

[Reactie gewijzigd op maandag 22 maart 2021 07:46]


Door Tweakers user Blokker_1999, maandag 22 maart 2021 10:39

Had je hem nu 10 keer gezet had je tenminste je naam eer aangedaan :+

Door Tweakers user Dooievriend, maandag 22 maart 2021 10:45

Want hee, het gaat immers om het gelijk nietwaar, het winnen om het gelijk en het gelijk om te winnen, wat dat ook mag kosten.
Neen. Daar gaat het niet over. Het gaat over de miserie van de pandemie minimaliseren. En dat de meeste mensen andere ideeën hebben dan jij over de manier waarop dat te doen is niet hetzelfde als "koste wat koste willen winnen".

Door Tweakers user redwing, maandag 22 maart 2021 11:22

Wat me vooral opvalt is dat je precies doet waarvan je anderen beschuldigd. Ipv de discussie fatsoenlijk aan te gaan en het over de feiten te hebben, wordt de rest als fout neergezet. Uiteindelijk gaat het jou er alleen maar om om te 'winnen', want je bent overtuigd van je gelijk.

Het simpele feit dat je iedereen opdeelt in 'voor' en 'tegen' is daarbij al echt fout. Het gros van de mensen zit helemaal niet op die uitersten. De meesten zijn een beetje voor en een beetje tegen afhankelijk van de maatregelen (er zijn b.v. heel veel mensen anti-avondklok, maar pro-andere maatregelen)

Dus zet de feiten op een rij, en start een normale discussie waarbij je de feiten bekijkt en niet de discussie ingaat om iedereen te bewijzen dat je gelijk hebt. En vergeet daarbij vooral niet wat de gevolgen van keuzes zijn. Want als je de zorg laat overbelasten kun je niet meer uitgaan van de huidige cijfers. Dus als je de maatregelen weg wilt hebben, wat ga je dan doen om het ziekenhuis niet overvol te laten raken? Want als je daar een goede optie voor kunt geven dan krijg je pas echt een goede discussie.

En vergeet vooral niet dat de 'voorstanders' net als jij ook zo snel mogelijk van de maatregelen af willen.

Door Tweakers user codebeat, maandag 22 maart 2021 16:22

Heb een reactie toegevoegd bij het artikel, onderaan.

Door Tweakers user Blokker_1999, maandag 22 maart 2021 17:19

codebeat schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:22:
Heb een reactie toegevoegd bij het artikel, onderaan.
Waarom niet gewoon hier tussen de andere commentaren?
Ten eerste, ik wil helemaal geen gelijk hebben
Alles wat je schrijft schreeuwt het tegendeel uit.
Echter maanden later blijkt het toch juist
Achteraf is altijd eenvoudig. Sta er maar eens op het moment dat beslissingen genomen moeten worden met allerhande experts en belangengroepen die je allemaal hun conflicterende meningen geven.
Dat betwijfel ik dus als je maar één kant op kijkt om tot een oplossing proberen te komen.
Euhm, het is niet alsof je zelf ook veel flexibiliteit in je visie hebt. Je hebt bijvoorbeeld nog altijd niet verteld hoe jij gaat voorkomen dat de gezondheidszorg gaat instorten wanneer we de maatregelen los zouden laten.
Op de website van de WHO staat zelfs dat lockdowns ontiegelijk schadelijk zijn
Zijn ze ook, maar wat je vandaag in NL hebt is geen lockdown. Je kan het eventueel nog een light versie noemen. Maar je kan nog altijd gaan en staan waar je wenst. Een echte lockdown betekend dat je je huis niet uitkomt. Bij niemand op beozek gaat en geen bezoek ontvangt. Niet buiten gaat sporten, ... . Dat is een echte lockdown, en die zijn slecht voor je mentaal welzijn. Zeker als je alleen woont op een klein appartementje. Ik spreek spijtig genoeg uit ervaring.
De effecten van de maatregelingen zijn inmiddels al erger dan de kwaal
Dit is iets wat jij blijft herhalen en waar ik niet mee akkoord kan gaan. Ja, de nadelige effecten van de huidige maatregelen zijn ernstig. Maar de reden dat jij ze als ernstiger aanziet dan de kwaal is omdat jij zelf of je naasten nog niet getroffen zijn geweest door de ziekte. Jij blijft er volgens mij vanuit gaan dat het maar een griepje is ondanks alle bewijzen dat het niet zo is. En kom nu niet opnieuw af met dat de IFR van de twee gelijk is want dat is welgeteld 1 cijfer van de vele cijfers die belangrijk zijn.

Als we morgen de maatregelen volledig loslaten en het virus zijn gang laten gaan zodat heel het land op enkele weken tijd besmet is betekend dat dat de gezondheidszorg zal instorten en dat we op enkele weken tijd met tienduizenden doden zullen zitten. Denk jij dat dat beter is voor de geestelijke gezondheid van het land? Heb je al eens geprobeerd om je voor te stellen hoe dat dat eruitziet? 40 000 doodskisten op een rij?

Je moet eens goed kijken naar het profiel van de COVID patient in het ziekenhuis. Dat is niet langer de gepensioneerde. Dat is meer en meer de actieve beroepsbevolking. Want de oudsten onder ons zijn ondertussen gevacineerd. Het zijn meer en meer mensen die, net als jij, van mening waren dat het hen nooit zou overkomen. Dat het allemaal zoveel kwaad niet kon.

In België is op dit moment 1 patiient op 3 op intensieve zorgen jonger dan 50, en dat aandeel stijgt alleen maar. Is dat toeval? Hoe verklaar jij dat jonge, gezonde, sportieve mensen ook getroffen worden en in het ziekenhuis belanden als het allemaal zo erg niet zou zijn?

Door Tweakers user codebeat, maandag 22 maart 2021 18:33

Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:19:
[...]

1. Waarom niet gewoon hier tussen de andere commentaren?
Omdat er commentaren bijkomen en als dat er veel worden bestaat de kans dat het niet gelezen zal worden. Er treden dan vervelende herhalingen op. Nu voor jou maak ik een uitzondering.
Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:19:
[...]
2. Alles wat je schrijft schreeuwt het tegendeel uit.
Dat ben ik niet met je eens, je hoeft het niet met mij eens te zijn. Heb wel mijn ideeen ja en ook een mening, mag dat? Nogmaals, ik vraag toch wat anderen denken? Je kunt toch ook wel eens gedachten opwerpen om over na te denken? Doe jij dat nooit dan?
Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:19:
Achteraf is altijd eenvoudig. Sta er maar eens op het moment dat beslissingen genomen moeten worden met allerhande experts en belangengroepen die je allemaal hun conflicterende meningen geven.
[...]
Achteraf? Het is helemaal niet achteraf, het speelt nog steeds, het is nog niet klaar. Het begin begrijp ik wel maar daarna begon ik mijn twijfels te krijgen. Dat goedgepraat van "doe het maar eens", tja, moet je daar niet gaan zitten als je niet weet hoe het moet. Je stelt je toch op als leider? Dit zijn geen leiders, dit zijn volgers die denken beslissingen te kunnen nemen. Niet voor niets heeft Bruins het laten afweten, totaal ongeschikt. En de Jonge die alles nog moest leren. Had een crisisteam samengesteld, mensen die weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Dat zou ik hebben gedaan.
Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:19:
Euhm, het is niet alsof je zelf ook veel flexibiliteit in je visie hebt. Je hebt bijvoorbeeld nog altijd niet verteld hoe jij gaat voorkomen dat de gezondheidszorg gaat instorten wanneer we de maatregelen los zouden laten.
[...]
Dat de gezondheidszorg gaat instorten is van een heel andere strekking, meer dan 10 maanden was de vraag er al om de gezondheidszorg op te schalen. Je weet hopelijk hoe dat allemaal verlopen is. En kijk, dat bedoel ik dus met herhalen. Je bent ook betrokken geweest bij mijn vorige post, daar staat het uitgebreid aangeven (door iemand anders). Waarom zou ik dat moeten herhalen? Dat is ook het punt niet van deze post.
Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:19:
Zijn ze ook, maar wat je vandaag in NL hebt is geen lockdown. Je kan het eventueel nog een light versie noemen. Maar je kan nog altijd gaan en staan waar je wenst. Een echte lockdown betekend dat je je huis niet uitkomt. Bij niemand op beozek gaat en geen bezoek ontvangt. Niet buiten gaat sporten, ... . Dat is een echte lockdown, en die zijn slecht voor je mentaal welzijn. Zeker als je alleen woont op een klein appartementje. Ik spreek spijtig genoeg uit ervaring.
[...]
Geen echte lockdown zeg je. Wie mogen er wél open en wie niet? Daarnaast zijn er voor iedereen beperkingen. Moet ik dit echt weer uitleggen, je hebt toch ogen? Dit is gewoon weer een reden om aan te geven dat het allemaal wel meevalt. Dat valt het niet, het is niet normaal.
Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:19:
Dit is iets wat jij blijft herhalen en waar ik niet mee akkoord kan gaan. Ja, de nadelige effecten van de huidige maatregelen zijn ernstig. Maar de reden dat jij ze als ernstiger aanziet dan de kwaal is omdat jij zelf of je naasten nog niet getroffen zijn geweest door de ziekte. Jij blijft er volgens mij vanuit gaan dat het maar een griepje is ondanks alle bewijzen dat het niet zo is. En kom nu niet opnieuw af met dat de IFR van de twee gelijk is want dat is welgeteld 1 cijfer van de vele cijfers die belangrijk zijn.
[...]
Volgens mij heb je nog niet helemaal in de gaten hoe het zit. Hoe weet je dat nou dat ik dat niet heb gehad of ken, dat is een aanname van jou. De rest, jou mening, prima.
Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:19:
Als we morgen de maatregelen volledig loslaten en het virus zijn gang laten gaan zodat heel het land op enkele weken tijd besmet is betekend dat dat de gezondheidszorg zal instorten en dat we op enkele weken tijd met tienduizenden doden zullen zitten. Denk jij dat dat beter is voor de geestelijke gezondheid van het land? Heb je al eens geprobeerd om je voor te stellen hoe dat dat eruitziet? 40 000 doodskisten op een rij?

Je moet eens goed kijken naar het profiel van de COVID patient in het ziekenhuis. Dat is niet langer de gepensioneerde. Dat is meer en meer de actieve beroepsbevolking. Want de oudsten onder ons zijn ondertussen gevacineerd. Het zijn meer en meer mensen die, net als jij, van mening waren dat het hen nooit zou overkomen. Dat het allemaal zoveel kwaad niet kon.

In België is op dit moment 1 patiient op 3 op intensieve zorgen jonger dan 50, en dat aandeel stijgt alleen maar. Is dat toeval? Hoe verklaar jij dat jonge, gezonde, sportieve mensen ook getroffen worden en in het ziekenhuis belanden als het allemaal zo erg niet zou zijn?
[...]
Gezondheidszorg, daar heb ik net al iets over gezegd. Hoeveel zijn dat er in België en overlijden ze ook? Ik kijk naar de wekelijkse rapportages van het RIVM in Nederland, 10% zonder aandoening onder de 70 van de 1800-2000 doden (heb de gegevens niet exact paraat). Dat is peanuts op de bijna 18 miljoen mensen. België weet ik niets van, ik zit in Nederland.

In de andere post waar jij ook betrokken bent staan voorbeelden van andere landen. Doen het anders dan wij doen en nauwelijks verschil. Dus waar is die wijsheid op gebaseerd van:
"Als we morgen de maatregelen volledig loslaten en het virus zijn gang laten gaan zodat heel het land op enkele weken tijd besmet is betekend dat dat de gezondheidszorg zal instorten en dat we op enkele weken tijd met tienduizenden doden zullen zitten."
Hoe kom je daaraan, hoe weet je dat.

[Reactie gewijzigd op maandag 22 maart 2021 18:52]


Door Tweakers user techetga, maandag 22 maart 2021 21:41

Ik vraag me toch echt af hoe de lui die zo in lockdowns geloven, de lage besmettingsaantallen in Florida verklaren. De lijken zouden op straat komen te liggen maar er is al weken een daling in besmetten.

Door Tweakers user Dooievriend, dinsdag 23 maart 2021 02:43

techetga schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:41:
Ik vraag me toch echt af hoe de lui die zo in lockdowns geloven, de lage besmettingsaantallen in Florida verklaren. De lijken zouden op straat komen te liggen maar er is al weken een daling in besmetten.
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Florida

Volgens die cijfers heeft Florida heeft met 25% meer inwoners maar liefst 100% meer besmettingen en doden in vergelijking met Nederland. Hun minder strenge maatregelen hebben dus wel degelijk een tol geëist. Dat het daar recent goed gaat kan verschillende oorzaken hebben. Ze lopen voorop op ons qua vaccinatie (in de VS heeft bijna 30% een eerste dosis gehad) en hebben ook een zonniger klimaat. En tenslotte is het daar ook niet "vrijheid blijheid": er is letterlijk nog steeds de noodtoestand uitgeroepen (https://www.flgov.com/wp-.../orders/2021/EO_21-45.pdf).

[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 maart 2021 02:43]


Door Tweakers user redwing, dinsdag 23 maart 2021 11:38

techetga schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:41:
Ik vraag me toch echt af hoe de lui die zo in lockdowns geloven, de lage besmettingsaantallen in Florida verklaren. De lijken zouden op straat komen te liggen maar er is al weken een daling in besmetten.
Tja, zo vraag ik me altijd af waarom mensen zo graag een veilige auto willen hebben. Het aantal verkeersdoden (zeker in auto's) daalt al jaren en is enorm laag. We kunnen die auto's dus makkelijk duizenden euro's goedkoper maken door de airbags, riemen, kreukelzone etc weg te halen. Het is ten slotte wel duidelijk dat die nergens meer voor nodig zijn.

En over Florida, kijk eens wat voor weer het daar is. Als het hier 20-25 graden met veel zon wordt zul je de besmettingen ook hard zien dalen, ongeacht de maatregelen. Daarnaast zijn er alsnog veel mensen die zich daar wel aan de regels houden, die zie je alleen niet in het nieuws omdat dat geen leuk verhaal geeft.

En @codebeat, met je verwijzing naar andere landen die het anders doen, dat klopt helemaal. Alleen bijna alle landen hebben wel strenge maatregelen (en maken ze strenger/lichter afhankelijk van het aantal besmettingen). Dus als je wilt discussiëren welke maatregelen beter zijn kan dat, want dat is een goede discussie. Maar zeggen dat maatregelen niet nodig zijn is een heel ander verhaal. Er zijn al genoeg bewijzen die laten zien wat er gebeurt als je de maatregelen los laat (zie b.v. kerst in de UK)

Door Tweakers user RoamingZombie, dinsdag 23 maart 2021 13:33

Godzijdank hoeft de overheid zich niets aan te trekken van wat jij vindt.

Man, man, waarom snappen figuren zoals jij niet dat niemand de gevolgen van een nieuw virus kan voorspellen maar dat niets doen noooooooit een optie is vanwege de mogelijke apocalyptische consequenties.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 maart 2021 13:34]


Door Tweakers user Anoniem: 74499, dinsdag 23 maart 2021 14:02

echt....deze persoon zo gek als een deur.....wat doet deze idioot hier nog?

Door Tweakers user kelwin123, dinsdag 23 maart 2021 14:12

Met de volgende pandemie de mensen opsluiten die een zwakke gezondheid hebben.

Gezonde mensen opsluiten is van te van de zotte.

-

2: in plaats van teststraten bouwen kunnen we ook opschalen met de IC bedden, de VVD bezuinigingen terugdraaien.

Dit neofascisme moet stoppen, voordat we een 2de mentale gezondheidscrisis krijgen.

Door Tweakers user Nature, dinsdag 23 maart 2021 14:25

Een hypothetisch aantal doden zijn voorkomen door de lockdown maar als je leven kwantificeert als tijd op aarde zijn er een aantal miljoen levensjaren verloren gegaan, gedeeld door 80 de gemiddelde levensverwachting dan zie je toch dat de lockdown flink wat levens heeft gekost.

Door Tweakers user Dooievriend, dinsdag 23 maart 2021 15:45

Nature schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:25:
Een hypothetisch aantal doden zijn voorkomen door de lockdown maar als je leven kwantificeert als tijd op aarde zijn er een aantal miljoen levensjaren verloren gegaan, gedeeld door 80 de gemiddelde levensverwachting dan zie je toch dat de lockdown flink wat levens heeft gekost.
Een levensjaar onder lockdown is even erg als een jaar niet "op aarde"? Ben je serieus? We zijn allemaal collectief dood op dit moment? Ik ben er zeker van dat je nog wel ergens plezier uit haalt. Ik vermoed uit trollen op het internet...

Door Tweakers user carbidsjitter, dinsdag 23 maart 2021 15:46

Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:19:
[...]
In België is op dit moment 1 patiient op 3 op intensieve zorgen jonger dan 50, en dat aandeel stijgt alleen maar. Is dat toeval? Hoe verklaar jij dat jonge, gezonde, sportieve mensen ook getroffen worden en in het ziekenhuis belanden als het allemaal zo erg niet zou zijn?
Zonder context zeggen deze cijfers niet zoveel, van de hoeveel besmettingen is dit ? Wordt er ook gecorrigeerd naar het aantal testen ? Hoeveel ligger er momenteel op de IC 10 ? 1000 ? 10000 ? Niet verkeerd bedoeld, maar anders ben je hier net zoals 'Wappies' doen selectief bezig, de cijfers zo gebruiken hoe het jou uitkomt. Het is logisch dat relatief gezien meer mensen op de IC's komen, daar de ouderen hard getroffen worden. Maar liggen er in absolute zin ook meer jongere mensen op de IC's ?

De NOS doet dit ook, absolute cijfers geven zonder enige context. 'Er zijn meer besmettingen', maar het aantal testen is ook fors omhoog gegaan, relatief gezien zijn er minder besmettingen. En dan gebruiken ze datzelfde absolute getal om ook een te hoge R-waarde uit rekenen en dit verkeerde te hoge R-waarde te benoemen in het 8-uur journaal. Ze wisten echter dat ze verkeerd zaten daar hier een rectificatie op volgen (ergen in een hoekje op de website).
Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:19:
Je moet eens goed kijken naar het profiel van de COVID patient in het ziekenhuis. Dat is niet langer de gepensioneerde. Dat is meer en meer de actieve beroepsbevolking. Want de oudsten onder ons zijn ondertussen gevacineerd. Het zijn meer en meer mensen die, net als jij, van mening waren dat het hen nooit zou overkomen. Dat het allemaal zoveel kwaad niet kon.
Bodoel je met meer en meer relatief of absoluut ? Met de griep kan dit ook gebeuren, ook met kapotte longen:
https://www.ad.nl/gezond/...nooit-ziek-zijn~aae8e106/
Blokker_1999 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:19:
Zijn ze ook, maar wat je vandaag in NL hebt is geen lockdown. Je kan het eventueel nog een light versie noemen. Maar je kan nog altijd gaan en staan waar je wenst. Een echte lockdown betekend dat je je huis niet uitkomt. Bij niemand op beozek gaat en geen bezoek ontvangt. Niet buiten gaat sporten, ... . Dat is een echte lockdown, en die zijn slecht voor je mentaal welzijn. Zeker als je alleen woont op een klein appartementje. Ik spreek spijtig genoeg uit ervaring.
Hier ben ik het wel met je eens hoor, het is geen Noord Korea hier, we zijn nog steeds relatief vrij.

Begrijp me niet verkeerd, er is echt wel wat aan de hand, 15000 mensen meer dood in 2020 dan in 2019, maar desondank zijn (dat vind ik) de maatregelen ver uit verhouding met de ernst van de situatie.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 maart 2021 16:24]


Door Tweakers user Nature, dinsdag 23 maart 2021 17:14

Dooievriend schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:45:
[...]

Een levensjaar onder lockdown is even erg als een jaar niet "op aarde"? Ben je serieus? We zijn allemaal collectief dood op dit moment? Ik ben er zeker van dat je nog wel ergens plezier uit haalt. Ik vermoed uit trollen op het internet...
Er zijn genoeg mensen die alles opofferen en opgeofferd hebben en niet verder kunnen, geen relatie aan kunnen gaan. Een jaar of langer geen kinderdisco/schoolfeest/kamp, dat soort dingen zijn er ook voor de ontwikkeling van het kind. Een jaar of langer met een kinderwens zonder partner rondlopen, een vrouw raakt in de overgang vooral als je in de 30 bent gaat tijd spelen.
Stagnatie is achteruitgang er zijn tal van voorbeelden te noemen in een mensenleven. Mensen hebben nabijheid en interactie nodig als water, zakelijk en persoonlijk.

Door Tweakers user Dooievriend, dinsdag 23 maart 2021 20:42

Nature schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:14:
[...]


Er zijn genoeg mensen die alles opofferen en opgeofferd hebben en niet verder kunnen, geen relatie aan kunnen gaan. Een jaar of langer geen kinderdisco/schoolfeest/kamp, dat soort dingen zijn er ook voor de ontwikkeling van het kind. Een jaar of langer met een kinderwens zonder partner rondlopen, een vrouw raakt in de overgang vooral als je in de 30 bent gaat tijd spelen.
Stagnatie is achteruitgang er zijn tal van voorbeelden te noemen in een mensenleven. Mensen hebben nabijheid en interactie nodig als water, zakelijk en persoonlijk.
Ik volg je betoog helemaal: de situatie is schijt. Ook ik heb persoonlijke dromen op pauze moeten zetten, en het is nog maar de vraag of van uitstel geen afstel komt. Maar dat ligt niet aan de maatregelen van de overheid. Dat ligt simpelweg aan een klein beestje dat andere mensen laat sterven.

Maar je moet toch akkoord zijn dat een persoon met een onvervulde kinderwens minder erg is dan een persoon die onnodig overlijdt? Beiden leiden tot zwaar persoonlijk lijden en een rouwproces bij potentieel meerdere mensen, maar als ik moet kiezen tussen een broer, zus of ouder die sterft versus geen kind kunnen krijgen, dan ga ik bijna zeker voor het laatste. Daarbij komt nog dat de situatie tijdelijk is: ik ga ervan uit dat het na de zomer voorbij is. Indien niet, dan kom ik mee op straat om meer vrijheid terug te eisen.

Door Tweakers user techetga, dinsdag 23 maart 2021 23:36

Dooievriend schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:45:
[...]

Een levensjaar onder lockdown is even erg als een jaar niet "op aarde"? Ben je serieus? We zijn allemaal collectief dood op dit moment? Ik ben er zeker van dat je nog wel ergens plezier uit haalt. Ik vermoed uit trollen op het internet...
Iedereen zal een andere afweging maken, maar ik leef liever een jaar korter dan een jaar langer in lockdown. Voor mij gaat het leven om meer dan alleen niet doodgaan of een jaar langer leven. Het zijn tenslotte ook geen jonge kinderen die sterven aan corona.

Ik denk ook dat veel mensen het mij eens zijn. Veel mensen hebben overgewicht (50%) of roken. Die kiezen korte termijn geluk boven een langer leven.

Door Tweakers user pedorus, woensdag 24 maart 2021 00:07

Dooievriend schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:42:
ik ga ervan uit dat het na de zomer voorbij is.
Waarom denk je dat? Waarom zou dan een coronapaspoort nodig zijn? De huidige versie van Pfizer, Moderna en AstraZeneca werkt niet/slecht tegen de Zuid-Afrikaanse variant, en die is al in Nederland. Daarnaast wordt weerstand, medicijnen e.d. onder het tapijt geschoven. Een vaccin werkt niet tegen massavorming. Er zijn mogelijke oplossingen genoeg, maar niet zolang de angst-hypnose voort duurt.
redwing schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:38:
En over Florida, kijk eens wat voor weer het daar is. Als het hier 20-25 graden met veel zon wordt zul je de besmettingen ook hard zien dalen, ongeacht de maatregelen. Daarnaast zijn er alsnog veel mensen die zich daar wel aan de regels houden, die zie je alleen niet in het nieuws omdat dat geen leuk verhaal geeft.
Dat is nogal een veronderstelling, dat maatregelen daadwerkelijk werken op de langere termijn. Het probleem is alleen dat de relatie tussen maatregelen en coronacijfers erg slecht is, en niet alleen daar. Belarus, nauwelijks maatregelen, vrij dichtbij, soortgelijke mensen, veel landen keken hun voetbal in 2020, geen exponentiële groei (en wel in het nieuws vanwege iets anders). Snap je het verschil tussen open scholen en dichte scholen? In Florida waren ze open. In Nederland wordt zelf vandaag gewoon weer gedreigd om ze weer volledig dicht te gooien, een regelrechte schending van de mensenrechten van kinderen.. Terwijl het nut op de langere termijn van maatregelen niet aangetoond is. Het is een rode knop die veel schade doet, maar uiteindelijk valt de hakbijl een tijdje later gewoon alsnog.

Er zijn veel mensen die zich goed aan de regels houden, maar toch alsnog besmet worden (en dan soms bijvoorbeeld wel vele kilo's zijn aangekomen of psychologisch ongeschikt geworden om de besmetting aan te kunnen). Alsof mensen zich beter gaan voelen als ze niet naar de kapper mogen (en dat is dan nog het minste). Het hele model achter de maatregelen is veel te simpel en past niet goed op de zeer complexe wereld.

Door Tweakers user codebeat, woensdag 24 maart 2021 16:26

pedorus schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 00:07:
[...]

Waarom denk je dat? Waarom zou dan een coronapaspoort nodig zijn? De huidige versie van Pfizer, Moderna en AstraZeneca werkt niet/slecht tegen de Zuid-Afrikaanse variant, en die is al in Nederland. Daarnaast wordt weerstand, medicijnen e.d. onder het tapijt geschoven. Een vaccin werkt niet tegen massavorming. Er zijn mogelijke oplossingen genoeg, maar niet zolang de angst-hypnose voort duurt.

[...]

Dat is nogal een veronderstelling, dat maatregelen daadwerkelijk werken op de langere termijn. Het probleem is alleen dat de relatie tussen maatregelen en coronacijfers erg slecht is, en niet alleen daar. Belarus, nauwelijks maatregelen, vrij dichtbij, soortgelijke mensen, veel landen keken hun voetbal in 2020, geen exponentiële groei (en wel in het nieuws vanwege iets anders). Snap je het verschil tussen open scholen en dichte scholen? In Florida waren ze open. In Nederland wordt zelf vandaag gewoon weer gedreigd om ze weer volledig dicht te gooien, een regelrechte schending van de mensenrechten van kinderen.. Terwijl het nut op de langere termijn van maatregelen niet aangetoond is. Het is een rode knop die veel schade doet, maar uiteindelijk valt de hakbijl een tijdje later gewoon alsnog.

Er zijn veel mensen die zich goed aan de regels houden, maar toch alsnog besmet worden (en dan soms bijvoorbeeld wel vele kilo's zijn aangekomen of psychologisch ongeschikt geworden om de besmetting aan te kunnen). Alsof mensen zich beter gaan voelen als ze niet naar de kapper mogen (en dat is dan nog het minste). Het hele model achter de maatregelen is veel te simpel en past niet goed op de zeer complexe wereld.
Prachtig verwoord stukje pandorus, complimenten!
Het hele model achter de maatregelen is veel te simpel en past niet goed op de zeer complexe wereld.
Dat is ook hoe ik het zie, zoals ik al eerder schreef: "Mensen zijn niet van metaal, metaal dat je moet beschermen tegen een laagje roest". Zo een oplossing zoeken, dat is inderdaad veel te simpel, veel te zwart-wit. Zou ook wel eens een tabel van de ontstaande schade door de maatregelingen willen zien, tot op heden nog niet gevonden.

[Reactie gewijzigd op woensdag 24 maart 2021 16:34]


Door Tweakers user Chielemans, woensdag 24 maart 2021 16:43

Ah, het ene stukje is klaar en nu pruttel je door met een volgend stukje? Ik dacht dat je al genoeg tegengas gekregen had.

Even een reactie op je "the right side won": ik vind het te gemakkelijk. Stel dat jij helemaal gelijk had gekregen, dan had je deze associatie niet gemaakt. Nu je keer op keer te horen krijgt dat je argumenten niet valide zijn en dat je gewoon ongelijk hebt kom je met een stukje over "The right side won" waarbij je aangeeft "dat de andere kant blijkbaar niet interessant" is, etc.

Het probleem is dat je op een veel te klein stukje gefocust bent wat door andere wordt meegenomen in een veel groter en breder beeld. Je hebt echt, absoluut geen idee waar je het over hebt en je verdiept je niet in de argumenten van de ander. Kleingeestig heet dat. Het gaat blijkbaar niet over waarheidsvinding en uitwisselen van informatie, maar over "wie gelijk heeft". En dat is prima, maar kom er dan ook gewoon voor uit en kom niet met dit soort sneue stukjes. Het klinkt alsof je een slecht verliezer bent en nu wat zielig napruttelt dat de rest van de wereld het niet begrijpt.

Door Tweakers user codebeat, woensdag 24 maart 2021 18:02

Chielemans schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:43:
Ah, het ene stukje is klaar en nu pruttel je door met een volgend stukje? Ik dacht dat je al genoeg tegengas gekregen had.

Even een reactie op je "the right side won": ik vind het te gemakkelijk. Stel dat jij helemaal gelijk had gekregen, dan had je deze associatie niet gemaakt. Nu je keer op keer te horen krijgt dat je argumenten niet valide zijn en dat je gewoon ongelijk hebt kom je met een stukje over "The right side won" waarbij je aangeeft "dat de andere kant blijkbaar niet interessant" is, etc.

Het probleem is dat je op een veel te klein stukje gefocust bent wat door andere wordt meegenomen in een veel groter en breder beeld. Je hebt echt, absoluut geen idee waar je het over hebt en je verdiept je niet in de argumenten van de ander. Kleingeestig heet dat. Het gaat blijkbaar niet over waarheidsvinding en uitwisselen van informatie, maar over "wie gelijk heeft". En dat is prima, maar kom er dan ook gewoon voor uit en kom niet met dit soort sneue stukjes. Het klinkt alsof je een slecht verliezer bent en nu wat zielig napruttelt dat de rest van de wereld het niet begrijpt.
Wel grappig dat er figuren (zoals jij) zijn die steeds roepen dat ik gelijk wil hebben terwijl ze willen aantonen dat ik ongelijk heb, gelijk willen hebben dat ik ongelijk heb en gelijk willen hebben dat uitsluitend het beleid juist is en dat ik mijn hoofd moet houden. Ik wil de 'waarheid' toetsen en die waarheid is niet zo simpel als ergens in geloven. En als ik steeds maar dit soort op-de-man-af uitsluitend belachelijk maken rubbish over mijn heen krijg, dat ik een idioot ben, ben ik niet geneigd om daar altijd op te reageren. Hopelijk kun je dat begrijpen, inhoudelijk voegt het niets toe. Gelukkig zijn er ook nog mensen die op een normale manier kunnen reageren.

Vandaag werd ik getipt over dit artikel/podcast van 22 maart j.l..
"Het kabinet had in zijn corona-aanpak meer nadruk moeten leggen op gezond leven. Dat zegt ic-arts en OMT-lid Diederik Gommers in de BNR-podcast Vraag het Gommers. De focus lag nu op het 'thuis blijven', en dat was een verkeerde keuze, zegt hij met terugwerkende kracht."
Zie: https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10435833/gommers-nadruk-lag-te-veel-op-binnenblijven

Er is er al één expert die zich aan het indekken is. Volgens mij best terecht wat hij zegt, geen gezondheidstips, niets van dat. Dat is merkwaardig en opmerkelijk omdat het zo voor de hand ligt. Wellicht is het dus helemaal niet zo raar om niet uitsluitend zwart-wit naar een oplossing te zoeken. Er zijn meer wegen die naar Rome kunnen leiden en niet uitsluitend een vaccin etc.

[Reactie gewijzigd op woensdag 24 maart 2021 18:45]


Door Tweakers user d5stick, vrijdag 26 maart 2021 10:44

Vervang alle "rechts" voor "links" en je hebt hetzelfde verhaal.

De gehele discussie is genuanceerder dan dat je het nu probeert te bagatelliseren.
Dat alleen al maakt het hele verhaal heel erg cringe om te lezen.

Door Tweakers user codebeat, zaterdag 27 maart 2021 05:44

d5stick schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:44:
Vervang alle "rechts" voor "links" en je hebt hetzelfde verhaal.

De gehele discussie is genuanceerder dan dat je het nu probeert te bagatelliseren.
Dat alleen al maakt het hele verhaal heel erg cringe om te lezen.
Betekenis "The right side won": De juiste kant heeft gewonnen, het juiste kamp heeft gewonnen Heeft niets van doen met de politieke kant van rechts of links. 8)7 Niet lezen wat je wilt lezen aub, niet verwarren met "The right wing won" of zoiets dergelijks.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 27 maart 2021 05:48]


Reageren is niet meer mogelijk